Σάββατο, Μαΐου 23, 2015

Τοποθέτηση Νίκου Συρμαλένιου στην Ημερίδα για την Ακτοπλοϊα

Στην τοποθέτηση του στην Ημερίδα που έγινε στη Νάξο, με θέμα " Η Ακτοπλοϊα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων"ο Νίκος Συρμαλένιος, μεταξύ άλλων ανέφερε:

"....Η Ακτοπλοϊα επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο. Στην Ελλάδα υπάρχουν δύο χαρακτηριστικά, σε σχέση και με τις άλλες χώρες της Ε.Ε. Πρώτον,διενεργείται αποκλειστικά από....
ιδιωτικές εταιρείες και δεύτερον, κατέχει τα ακριβότερα εισιτήρια σε σύγκριση με αντίστοιχες αποστάσεις των άλλωνχωρών...
Ουσιαστικά σήμερα η Ακτοπλοϊα έχει μετατραπεί σε ολιγοπώλιο υπό την ομπρέλα του χρηματοπιστωτικού συστήματος, με ουρές κάποιεςυπερχρεωμένες εταιρείες που σπρώχνονται εκτός αγοράς.
Αυτό το τοπίο που διαμορφώθηκε βαθμιαία όλα τα τελευταία χρόνιαπαρήγαγε λιγότερα πλοίαμείωση δρομολογίων ιδιαίτερα τους πέντε χειμερινούςμήνες από Νοέμβριο έως Μάρτιοεκατοντάδες απλήρωτους ναυτικούς που βρίσκονται σε πολύ δεινή θέσηΠαράλληλαμε τη βοήθεια και τουυπάρχοντος θεσμικού πλαισίουέσπρωξε στην ανεργία ακόμα περισσότερους ναυτικούς.
Η κατάσταση αυτή οξύνθηκε εν μέσω κρίσης και διαμόρφωσε ένα ακτοπλοϊκό τοπίοπου μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες γίνεται φιλικό προς τουςπολίτες και τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες - τουρίστεςενώ την υπόλοιπη περίοδο δημιουργεί σε ορισμένες περιοχές και νησιάμεγάληαγανάκτηση στους μόνιμους κατοίκουςπου διεκδικούν το αυτονόητο δικαίωμα στη μετακίνηση τουςκαθώς και των εμπορευμάτων.

Αυτό το τοπίο βρήκε η νέα κυβέρνησηόταν ανέλαβε το τιμόνι της χώρας από τις 25/1. Από τότε άρχισαν να σκάνε στα χέρια της διάφορες νάρκες.Δεν είναι βεβαίως τυχαίο ότι π.χτο διάτημα αυτόέστω και δικαιολογημέναέγιναν περισσότερες επισχέσεις εργασίαςαπ/ όσες σωρευτικά τα πέντετελευταία χρόνια...
Οι ναυτικοί βεβαίως απαλλάχθηκαν από τη θηλιά της επιστράτευσηςδεν απαλλάχθηκαν όμως από το βραχνά της απλήρωτης εργασίαςούτε βέβαιααπό το φάσμα της ανεργίας.
Παράλληλα τοπικές κονωνίες και ανάμεσα τους πολλά μικρά νησιά όπως πχ η Ανάφηβλέπουν επιδείνωση στην ακτοπλοϊκή τους διασύνδεσηενώάλλα νησιά όπως οι δυτικές Κυκλάδεςη Σίκινοςη Φολέγανδρος κ.α., εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται ως νησιά β/ και γ/ ταχύτητας καικατηγορίαςΕπίπλέον περικοπές δρομολογίων υπήρξαντόσο στη διασύνδεση των Κυκλάδων με τη Θεσσαλονίκηόσο και με την Κρήτη.
Σε ότι δε αφορά το ακτοπλοϊκό δίκτυοαυτό παραμένει δέσμιο παλαιών λογικών,  εγκλωβισμένων στο σχεδιασμό των συμφερόντων τωνακτοπλοϊκών εταιρειώνπου εν πολλοίς αδιαφορούν για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιώνΔεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται επί χρόνια ο ίδιοςσχεδιασμός και προγραμματισμόςόπου για την ίδια διαδρομή να έχουμε περίπου ταυτόχρονες αναχωρήσειςενώ την επόμενη μέρα π.χνα μηνέχουμε καμμία....

Καλείται ακριβώς εδώ το κράτος να παίξει το ρυθμιστικό του ρόλοπροσανατολίζοντας την αγορά στην εξυπηρέτηση της οικονομίαςτης τουριστικήςανάπτυξηςμε κεντρικό στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών.
Σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα δεδομέναέρχεται η πρόταση μας για τη δημιουργία του Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοίαςενόςφορέα που δεν θα αναβιώσει αποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντοςόπως πχη "Ελληνική Ακτοπλοϊαή Εταιρείες Λαϊκής Βάσης ( άλλωστε μηνξεχνάμε ότι ακόμα και σημερινές εταιρείες όπως η ΝΕΛ και η ΑΝΕΚξεκίνησαν ως τέτοιες.
Ο Φορέας αυτός,  που δεν θα είναι αμιγώς κρατικόςαλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίουαλλά και συμμετοχή της αυτοδιοίκησης,επιμελητηρίωνακόμα και ιδιωτώνδεν θα καταργήσει τη σημερινή ιδιωτική αγοράαλλά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά,  προφανώς καιανταγωνιστικάκατά τα πρότυπα κάποιων σκανδιναβικών χωρών.....
Θα διαθέτει δικά του πλοίαδιαφόρων τύπων και μεγεθώνέτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύουΩςΚοινοπρξία με συμμετοχή του δημοσίουδικαιούται ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για κατασκευή νέων ή και επισκευή παλαιών πλοίων και μάλιστασε ελληνικά ναυπηγείαπου τώρα φυτοζωούν.
Ο Φορέας αυτός που πρέπει να λειτουργήσει αυτοτελώς έξω από το ΥΝΑΙέχει να επιτελέσει δύο βασικά στόχους : α) Να δημιουργήσει έναελάχιστο δημόσιο δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιώνπου παίρνοντας υπόψη και ήδη υπάρχουσες μελέτες της Αυτοδιοίκησηςτων Επιμελητηρίωνκλπθα ανταποκρίνεται στο ρόλο της Ακτοπλοϊας ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και θα στοχεύει και στην κάλυψη συνδυασμένων μεταφορώναεροπορικώνυδροπλάνων κλπβΝα παρέχει συγκοινωνιακό έργο,  είτε άμεσα με δικά του πλοίαείτε με λίζινγκείτε με εκμίσθωση του δικτύουσε ιδιωτικές εταιρείες.
Είναι προφανές ότι η παροχή του συγκοινωνιακού έργου από το Φορέαθα έχει ως πρώτο στόχο την κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος,των λεγόμενων άγονων γραμμών και στη συνέχεια βεβαίως την επέκταση του στο συνολικό δίκτυο.

Οπως καταλαβαίνουμε όλοιο φιλόδοξος αυτός στόχος δεν είναι υπόθεση λίγων μηνών και μάλιστα όταν βρισκόμαστε στην πολύ δύσκολη σημερινήσυγκυρίαόπου κάποιοι θέλουν να μας οδηγήσουν σε άτακτη υποχώρηση και στην αποδοχή του νεοφιλελεύθερου στάτους κβόπου ερήμην των λαώνέχουν οικοδομήσειΗ δημόσια διαβούλευση όμωςπρέπει άμεσα να ξεκινήσει.

Στο μεταξύ έχουμε πολλά πράγματα να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τις άμεσες καθημερινές ανάγκες : Πρώτοννα ολοκληρώσουμε τοσυντομώτερο δυνατό την πληρωμή των απλήρωτων ναυτικώνΔεύτεροννα βρούμε λύσεις ακτοπλοϊκής κάλυψης όλων των νησιώνμε λογικότερηεπιλογή την επέκταση των σημερινών γραμμών και δρομολογίων προς τα απομονωμένα νησιά και λιμάνιαΤρίτοννα δημιουργήσουμε τους όρουςανασχεδιασμού των ωραρίων και προγραμμάτων αφιξοαναχωρήσεωνΤέταρτοννα εντάξουμε όλα τα δρομολόγια σε on line σύστημακατά ταπρότυπα των αεροπορικών εταιρειώνέτσι ώστε να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός επισκεψιμότητας των χιλιάδων τουριστών.

Μπορεί όλα τα παραπάνω να σας φάινονται ανέφικταΑυτό όμως για μας είναι το μεγάλο στοίχημαΕίμαι αισιόδοξοςότι με τη βοήθεια του λαού θατα καταφέρουμε...!..."

Bookmark and Share
Blog Widget by LinkWithin

Δεν υπάρχουν σχόλια :